Czy założenie lombardu jest łatwe

Osoby bardzo przedsiębiorcze potrafią wykorzystywać wszelkie okazje, aby co nieco móc zarobić. Jeśli pojawia się jakaś nisza na rynku, jeśli jakiś biznes zaczyna się odradzać, warto tę okazję wykorzystać, aby móc coś osiągnąć i nieco zarobić. Taką okazją jest założenie lombardu. Lombard to biznes, który był popularny kiedyś, lecz dzisiaj pokazuje się ich coraz więcej w miastach, w zupełnie innej odsłonie.


Współczesny lombard – jak on wygląda?


Dawniej lombardy kojarzyły się z miejscami, które są bardzo małymi pomieszczeniami. W tych pomieszczeniach zazwyczaj siedział jakiś pan, który czasem był chroniony przez wzmocnioną szybę. Wkoło było pełno różnych przedmiotów, panowała wszechobecna ciasnota i wszędzie był chaos. Dzisiaj te lombardy raczej niezbyt dobrze się wspomina. Były to jakby podejrzane miejsca, w których co prawda można było zarobić, ale szło się tam tylko wtedy, gdy naprawdę było potrzeba, a nie wtedy, gdy był na to ochota, bo tej chęci zazwyczaj nie było.


Czas jednak nieco odmienić dzisiejsze spojrzenie na te przedsiębiorstwa i stworzyć coś zupełnie innego. Już teraz powstają lombardy, które zupełnie nie przypominają tych dawnych i warto teraz właśnie do nich dołączyć. Szkoda byłoby nie wykorzystać takiej szansy.


Przede wszystkim należy mieć jakiś pomysł. Tak naprawdę to jest on najważniejszy, bo bez dobrego pomysłu mało co może się udać. Właśnie im lepszy pomysł i im bardziej różniący się od innych, które zostały już zrealizowane, tym będzie lepiej. Jednak należy pamiętać o tym, że przecież wszystko robi się nie tylko dla samego siebie, lecz przede wszystkim musi to być skierowane do potencjalnych klientów. Dlatego, zanim zacznie się realizacja pomysłu, należy nieco dopasować go do tak, żeby skłonił on ludzi do przychodzenia do naszego lokalu.


No i gdy pomysł już jest, to trzeba wiedzieć, co zaoferować od siebie dla konsumentów. Przede wszystkim odwiedzając dane przedsiębiorstwo, muszą oni czuć się w nim dobrze. Można uczyć się na przykład od naszych sąsiadów zza oceanu, którzy do tego stopnia opanowali prowadzenie lombardów, że są to dość popularne i często odwiedzane tam miejsca. Przede wszystkim jest tam dobra relacja między klientem a sprzedawcą. Dba się też o ład i porządek, a także o to, by wszystko miało swoje miejsce.

Współczesny lombard musi być nastawiony na współczesność i na nowoczesnych klientów. Trzeba być po prostu otwartym na ludzi i nie zamykać się nigdzie, tworząc barierę między sprzedawcą a konsumentami.


Pierwsze kroki przed założeniem lombardu


Jeśli pomysł już jest, to teraz można pozwolić sobie na dalsze działania. Dopiero teraz tak naprawdę zacznie się bardzo ciężka praca, lecz osoby, które przebrną przez tę drogę, mogą być pewni, że prowadzi ona prosto do sukcesu.


Jednym z najważniejszych etapów, w czasie planowania powstawania nowego przedsiębiorstwa, jest napisanie biznesplanu. Jest to szczegółowy plan, w którym będą zawarte informacje na temat przedsiębiorstwa, lecz także na temat bliższego i dalszego otoczenia. Niektórzy nie przykuwają do tego planu uwagi lub też w ogóle nie chcą go robić i wtedy to się może źle skończyć. Przedsiębiorstwa, które nie mają na siebie planu, które nie są oparte na żadnych fundamentach, nie mają wróżonej zbyt długiej historii działania. Zazwyczaj w przypadku takich firm, które wszystko robią bez planowania, ich działalność na rynku trwa może kilka miesięcy, przetrwają tylko ci, którzy w porę się opanowali, czy też po prostu mają szczęście.


Stworzenie całego biznesplanu może zająć nawet do kilku dni. Warto je jednak poświęcić, ponieważ po prostu odbije się to na późniejszym działaniu przedsiębiorstwa, a poza tym jest to bardzo dobry drogowskaz, dla przedsiębiorcy. Odpowiedź na pytanie, jak stworzyć szczegółowy biznesplan, można znaleźć u różnych przedsiębiorców, ekonomistów i także na różnych stronach internetowych, a poniżej znajdziecie te punkty biznesplanu, bez których on nie może się po prostu obyć.


Na początek warto zacząć od ogólnej charakterystyki przedsiębiorstwa. W tym punkcie będą zapisane wszystkie informacje, na temat całego przedsiębiorstwa. Pierwszą informacją może być na przykład to, jaką formę prawną przyjmie działalność gospodarcza. Formy są różne i lepiej jest się z nimi zapoznać wcześniej, ponieważ dzięki temu najłatwiej będzie dopasować dobrą formę do naszego lombardu, ponieważ każde przedsiębiorstwo może nieco inaczej działać w innej formie prawnej. Ostatnio coraz popularniejsze stają się spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, więc może warto zdecydować się na taki krok? Dalej warto opisać to, do jakich klientów głównie chce trafiać lombard, a także, na jakich produktach głównie zamierza się skupiać. To nie ma być wszystko i nic, lecz ściśle określone grupy klientów i produktów.


Teraz czas na nieco analizowania i ma to być analiza bliskiego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa. Przede wszystkim należy skupić się na takich podmiotach, jak podobne przedsiębiorstwa w okolicy, czyli potencjalna konkurencja, instytucje, które mogą regulować działalność firmy, przedsiębiorstwa, które mogą się przydać przy prowadzeniu firmy,a także wszelkie inne szanse, które wynikają z warunków w bliższym i dalszym otoczeniu. Jest to bardzo ważny punkt, ponieważ na jego podstawie można zaplanować swoje działania związane z relacjami z otoczeniem, a także można dokładnie przygotować się na potencjalne zagrożenie ze strony innych firm. Będzie też wiadomo, czym można się wyróżnić od innych lombardów. Ta analiza ma po prostu pomóc w rozwiązaniu problemów, jeszcze zanim się one zaczną.


No i praktycznie pod koniec przychodzi czas na mniej lub bardziej przyjemną część, która dotyczy finansów. Jest to plan finansowy. No niestety, nawet jeśli ktoś chciałby zakładać bardzo optymistyczny scenariusz, to lepiej jest tego nie ryzykować i być wobec siebie uczciwym, a może nawet nieco wnieść pesymizmu, najlepiej będzie także, jeśli wszystko będzie poparte faktami i obliczeniami. W planie finansowym umieszczamy stan naszego majątku przy otwarciu przedsiębiorstwa, musi tam się także znaleźć dokładna lista tego, jak będą wyglądały nasze koszty, zarówno te stałe, jak i zmienne. No i ta przyjemna rzeczy, czyli można przewidzieć, ile mniej więcej będzie przychodów, czyli tak zwane prognozowane przychody.


Jeśli chodzi o biznesplan, to mogłoby być już na tyle, jednak warto na nim nieco bardziej się skupić i powiększyć go o kilka dodatkowych punktów.


Zanim napiszemy biznesplan, możemy także już zdecydować się na konkretny lokal, ponieważ jest on przecież nam niezbędny do tego, aby skutecznie prowadzić przedsiębiorstwo. Możemy go wybrać także już po rozpoczęciu pisania planu, jednak i tak potem trzeba go tam umieścić. To, gdzie on będzie się znajdować, będzie warunkowało, do jakich klientów będziemy trafiać i na jaki asortyment głównie możemy się zdecydować. Taki lokal pod lombard musi być przede wszystkim przestronny i wszystko w nim musi być estetyczne. Klienci muszą mieć miejsce, żeby spokojnie przechodzić obok siebie i móc bez problemu oglądać towar na półkach. Nie można też zapominać o tym, że w lokalu warto umieścić sejf, w którym będą schowane najbardziej wartościowe rzeczy, które na przykład były zostawione pod zastaw, a także dla bezpieczeństwa, lepiej jest zaopatrzyć się w kamery.


Nie można też zapomnieć o marketingu. Reklama jest dźwignią handlu i to właśnie dzięki niej można wyróżnić się wśród innych lombardów. Mogą to być różne plakaty, promocje, czy nawet reklamy w Internecie i radiu. Każda forma promocji przedsiębiorstwa, jeśli tylko jest dobrze zaplanowana, będzie skuteczna. Jeśli ktoś się na tym nie zna, to lepiej niech pozostawi to profesjonalistom, ponieważ inwestycja w profesjonalną reklamę na pewno nie będzie stracona.


Właściciel lokalu – jaki powinien być?


Żaden biznes tak naprawdę się nie uda, jeśli będzie miał złego właściciela. Potrzebne jest po prostu odpowiednie podejście i charakter, żeby wszystko poszło zgodnie z planem. Jeśli właściciel nie będzie odpowiedni, to biznes może i pociągnie przez kilka miesięcy, ale właśnie na tym się skończy.


Przede wszystkim ten rodzaj biznesu jest specyficzny i różni się nieco od innych sklepów, czy przedsiębiorstw handlowych. Tutaj zwykły sprzedawca nie da sobie rady, ponieważ nie będzie umieć wyciągnąć odpowiedniego zysku. Należy zacząć od tego, że dobry sprzedawca w lombardzie musi znać się zarówno na handlu, jak i na negocjacjach. Czyli najlepiej jest być osobą, która albo po prostu umie negocjować cenę lub skończy odpowiedni kurs w tym kierunku, aby spokojnie móc się tego nauczyć. Lombardy nie tylko sprzedają towary, lecz także je skupują i zastawiają, więc i w tym wypadku potrzebne są umiejętności negocjacyjne. W sprzedaży trzeba wyciągnąć jak najwyższą cenę, natomiast jeśli chodzi o kupno, to trzeba tak potrafić się negocjować, aby osiągnąć jak najniższą cenę. Osoba, która nie potrafi tego robić, będzie przepłacała za towary, sprzedawała za bezcen i po prostu doprowadzi lombard do bardzo złej sytuacji finansowej.


Jeśli już nieco o towarach było wspomniane, to czas rozwinąć ten temat. W lombardach nie jest tak, że przyjeżdża ciężarówka z towarem, który później się sprzedaje. W lombardach bardzo często sprzedawane są tylko i wyłącznie rzeczy używane, które w większości pochodzą właśnie od klientów. Nigdy tak naprawdę nie wiadomo, na co można trafić i trzeba się przygotować na każdą ewentualność. Najlepiej będzie, więc jeśli właściciel, który na pewno na początku będzie stać za ladą, będzie znać się na przedmiotach z różnych dziedzin, chociaż tak, żeby wiedzieć po trochu o wszystkim. Pozwoli to po prostu na sprawdzenie autentyczności, a także na szybką i dobrą wycenę produktów. Znajomość na różnych towarach i sprawność ich wyceniania to także szansa na to, aby oszczędzać czas.


Nikt jednak z nas nie jest w stanie znać się dobrze na wszystkim, a czasem mogą się trafić po prostu takie towary, które ciężko jest wycenić bez dobrej znajomości jakiejś dziedziny. Wtedy przydają się znajomości wśród osób, które zajmują się różnymi dziedzinami, od archeologii po nowoczesne urządzenia i można ich się poradzić, za jaką cenę można by dany przedmiot nabyć, a następnie sprzedać. Na samych znajomościach jednak nie można polegać, więc dobrze też będzie, jeśli ktoś będzie miał umiejętność sprawnego obsługiwania komputera i Internetu. W ten sposób po prostu można szybko sprawdzać, jaka jest cena danego towaru i czy w ogóle jest on coś wart.


Nikt nie może być przypadkowy


Lombard to na tyle specyficzne miejsce, że nikt w nim nie może być przypadkowy, a przede wszystkim jego pracownicy. Jeśli wszystko będzie szło dobrze, to lombard będzie się rozrastać i będzie w nim coraz więcej klientów, również tych stałych. Może nawet okaże się, że niedługo będzie można otworzyć nowy oddział. Jednak zanim się to stanie, trzeba zatrudnić przynajmniej jedna odpowiednią osobę. Nie może to być przypadkowy sprzedawca. Nawet jeśli ktoś już wcześniej pracował w handlu, to nie znaczy, że poradzi sobie w lombardzie. Dlatego też lepiej jest dobrze opłacić pracownika, a potem po prostu nie żałować. Ostatecznie można też po prostu kogoś samodzielnie podszkolić. Przede wszystkim jednak nie obejdzie się bez umiejętności, które zostały opisane powyżej, jako te, które powinien posiadać dobry właściciel. Sprzedawca, który nie zna się na negocjacjach i na handlu, po prostu nie będzie w stanie wypracować dobrego zysku. Ważne także jest, aby sprawdzić podejście pracownika do klientów. Przecież dzięki dobremu podejściu buduje się z konsumentami dobre relacje, co będzie skutkowało po prostu zdobyciem nowego stałego klienta i większymi zyskami.
Inwestuj w biznes


Żadne przedsiębiorstwo nie powinno skupiać się tylko na tym, aby spijać śmietankę. Jeśli są jakieś zyski, to należy je wykorzystać do tego, aby rozwijać biznes. Może to być różna forma inwestowania, mogą to być reklamy, poszerzenie gamy produktów, większy lokal, czy po prostu remont lokalu. Wszystko, co polepszy wizerunek lombardu, będzie miało pozytywne skutki i nie trzeba bać się takich wydatków.


Dbaj o lombard
Jeśli wszystko idzie zgodnie z planem, to przedsiębiorstwo powinno przetrwać nawet najcięższe momenty. Trzeba po prostu starać się z całych sił i poświęcać własnemu przedsiębiorstwu czas, aby stało one na silnych fundamentach. W ten sposób w kilka lat można zbudować naprawdę dochodowy biznes, który stworzony w odpowiednim systemie, nie będzie potem już tak wymagający, a nadal będzie przynosić dobre przychody.

 

PolskiLombard.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone.

Polski Lombard Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kołobrzegu, przy ul.Słowińców 7, kod pocztowy: 78-100; nr KRS 0000518728; NIP 6711816302, REGON 321575663. Kapitał zakładowy wynosi 205 000 zł wpłacony w całości. Spółka jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy w Koszalinie, IX Wydział Gospodarczy. Adres korespondencyjny: Polski Lombard Sp. z o.o. ul.Słowińców 7, 78-100 Kołobrzeg.