Prasówki

Czym jest tłumik motocyklowy?

Tłumik motocyklowy- co powinni o nim wiedzieć kierujący tym jednośladem?

Każdy właściciel motocykla chciałby, aby jego maszyna służyła mu jak najdłużej. Jednak niezawodny pojazd to nie wszystko. Obok niebywałych prędkości, ważne są także parametry, wygląd i brzmienie motocykla. Nowoczesne tłumiki motocyklowe to części układu wydechowego odpowiedzialne za wyciszanie czyli tłumienie pracy wydechu. Co jeszcze warto o nich wiedzieć? Przekonajmy się!

 Wygląd, brzmienie i działanie motocykli regulowane jest przez prawo. Tylko dostosowanie się do regulacji prawnych pozwala producentom uzyskać homologację drogową. W przypadku tłumika motocyklowego ograniczenia dotyczą zarówno budowy wydechu jak i jego głośności. Od 2024 roku dopuszczalna głośność wydechów motocyklowych ma zmniejszyć się z 72 do 68 decybeli. Niedostosowanie się do obowiązującego prawa grozi mandatem w wysokości 300złotych.

 

 

Czym są wydechy motocyklowe?

Podstawową rolą tłumika motocyklowego nazywanego też wydechem, jest ograniczanie hałasu wytwarzanego przez maszynę. Okazuje się, że drugą przyczyną, dla której motocykliści decydują się na montaż tłumika są aspekty dźwiękowe. Dokonując modyfikacji tego elementu, dźwięk wydawany przez maszynę brzmi bardziej basowo i jest przyjemny dla ucha. Chociaż najpopularniejsze są tłumiki stalowe, to ich brzmienie może przekraczać dopuszczalne normy hałasu.

Stosowane powszechnie tłumiki motocyklowe wpływają bezpośrednio na osiągi samej maszyny. Dynamika silnika motocykla uzależniona jest od budowy tego elementu i jego wagi. Także położenie tłumika motocyklowego będzie wpływać na czas osiągania pożądanych prędkości. Wydechy motocyklowe odpowiadają również za kwestię estetyczną. Należy podkreślić, że wygląd i stylistyka wydechu motocyklowego ma ogromne znaczenie, jeśli chodzi o jego wizualność. Zadaniem projektantów tłumików motocyklowych jest nie tylko optymalizacja pracy i mocy silnika ale też poprawa brzmienia oraz nadanie im stylowego charakteru.

Tłumiki motocyklowe – czy od zawsze stanowiły element wyposażenia?

Tak naprawdę z chwilą pojawienia się pierwszych modeli maszyn, nikt nie zwracał uwagi na ich głośność. Wówczas tłumikiem była zwyczajna rura stanowiąca wypływ spalin. Wszelkie normy dotyczące dopuszczalnych limitów hałasu były stanowione dużo później. Zmieniło się to, gdy motocykli na drogach zaczęło sukcesywnie przybywać. Wraz ze wzrostem świadomości dotyczącej szkodliwości hałasu rozpoczęła się produkcja tłumików, znanych nam do dziś. Chociaż pierwsze modele wydechów motocyklowych były dość prymitywne, z czasem zaczęto produkować coraz bardziej doskonalsze i zaawansowane technologicznie układy wydechowe. Obecnie wydechy motocyklowe stanowią nowoczesne elementy tworzone z wykorzystaniem najnowszych technologii.

Wydechy motocyklowe – rodzaje

Układ wydechowy może być zbudowany z różnych rodzajów tłumików motocyklowych. W zależności od potrzeb kierowców i pożądanych efektów dźwiękowych, na rynku dostępne są trzy podstawowe warianty tłumików motocyklowych. Ich oferta, w zależności od zastosowanego modelu wydechu, służy poprawie osiągów silnika oraz redukcji hałasu. Należą do nich:

  • tłumiki absorpcyjne – modele składające się z pojedynczej perforowanej rury, która przechodzi przez całą długość tłumika
  • tłumiki refleksyjne – tłumiki te składają się z kilku komór i rur rozmieszczonych szeregowo lub równolegle względem kierunku przepływu spalin. W ich przypadku, aby zredukować dźwięki, wykorzystuje się zwielokrotnione odbijanie fali dźwiękowej. Podczas każdego odbicia od urządzenia fala jest tłumiona doprowadzając ostatecznie do znacznego ograniczenia hałasu. Minusem ich zastosowania jest pogorszenie dynamiki pracy silnika motocykla.
  • tłumiki interferencyjne – wykorzystują nakładanie się na siebie drgań. Tego rodzaju tłumiki rozdzielają spaliny na dwa strumienie. Jeden kieruje krótszym, drugi dłuższym. W końcowej fazie strumienie spotykają się i nakładają wzajemnie aż do czasu całkowitego wygaszenia drgań. Tłumiki interferencyjne tłumią dźwięki na niskich częstotliwościach.

 Kolektory wydechowe a końcówka wydechu – na czym polega ich współpraca?

 Kolektor wydechowy w motocyklu jest ważnym elementem układu wydechowego. Jego podstawową funkcją jest zbieranie spalin. Kolektor wydechowy to pierwszy element układu wydechowego, którego głównym zadaniem jest kumulacja spalin wydostających się z cylindrów silnika. Po ich zebraniu kolektor kieruje je do końcówki wydechu czyli tłumika.

 Jeśli zastanawiasz się, na co powinieneś zwrócić uwagę kupując pełny układ wydechowy, musisz rozważyć przede wszystkim jego cenę. Umówmy się – stanowi ona niemały wydatek. Chociaż dobry, podstawowy model tłumika może kosztować kilkaset złotych, to w przypadku najlepszych producentów jego cena wzrasta do kilkuset tysięcy złotych. Warto wiedzieć, że układy wydechowe różnią się między sobą jakością wykonania i zastosowaną technologią, dlatego ich ceny tak bardzo mogą się różnić.

  

Więcej informacji na temat tłumika motocyklowego znajdziesz pod linkiem: https://www.intermotors.pl/oferta/tlumik-6010053.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *