ROI w marketingu – jak i po co obliczać?
Działania marketingowe prowadzone przez przedsiębiorstwa mają kluczowe znaczenie dla rozwoju i zwiększania przychodów. Dla uzyskania najlepszych efektów muszą być jednak prowadzone z należytą starannością i z uwzględnieniem wszystkich kluczowych wskaźników. Tylko dokładne pomiary i takie parametry, jak wskaźnik zwrotu pozwalają sprawdzić, czy podejmowane prace faktycznie mają sens. Właściwie obliczony daje możliwość wyznaczenia dla firmy optymalnej strategii, dzięki której zaistnienie w sieci będzie możliwe. Marketing będzie bezpośrednio wpływał na zwiększenie sprzedaży i tym samym skutkował lepszymi wynikami finansowymi.
Wskaźnik ROI w marketingu — w jaki sposób obliczać?
Wyznaczenie samego wskaźnika rentowności wbrew pozorom nie jest bardzo skomplikowanym zadaniem. Wszystkich potrzebnych wyliczeń można dokonać w pełni samodzielnie i uzyskać bardzo dokładny wynik, który będzie w pełni odnosił się do konkretnej inwestycji i przedstawiał, czy faktycznie miała sens. Podstawą jest zsumowanie wszystkich kosztów poniesionych na marketing i wytworzenie konkretnych dóbr. Niezbędne jest również obliczenie dokładnych przychodów, które zostały uzyskane w związku ze sprzedażą konkretnych towarów. Aby obliczyć ROI wystarczy zastosować wzór: (przychód – koszt reklamy i produkcji)/koszt reklamy i produkcji x 100%. Im wyższy końcowy wskaźnik tym lepiej dla przedsiębiorstwa. Stanowi bowiem potwierdzenie, że inwestycja w działania marketingowe faktycznie ma sens i warto kontynuować je w obecnej formie.
Sam wskaźnik można obliczać dla konkretnej kampanii reklamowej. jest to szczególnie istotne dla przedsiębiorstw, które prowadzą marketing na wielu płaszczyznach i szukają optymalnej formy. W takiej sytuacji zdobycie rozległej wiedzy na temat efektów przekłada się na sprawniejsze realizowanie poszczególnych działań.
W jakim celu mierzyć ROI działań marketingowych?
Mierzenie zwrotu z kampanii marketingowych ma znaczenie dla przedsiębiorstw, które pragną optymalizować ponoszone wydatki. W takiej sytuacji dokładna wiedza na temat uzyskiwanych zwrotów jest absolutnie kluczowa. Stanowi jedyne narzędzie do tego, aby wybierać te formy reklamy, które najlepiej zachęcają potencjalnych klientów i faktycznie pomagają przedsiębiorstwu odnieść duży sukces rynkowy.
Stanowi także cenną skarbnicę wiedzy do prowadzenia ewentualnych statystyk. Przedsiębiorstwa dzięki temu mogą sprawdzać, jak w danej branży działają konkretne narzędzia. Pozwala to eksplorować nowe obszary reklamy i dobierać optymalne rozwiązania, które będą gwarantowały dobre rezultaty. Pozwala to w przyszłości lepiej radzić sobie na rynku i pomaga w tym, aby uciec potencjalnej konkurencji. ROI w marketingu to zatem niezwykle przydatny wskaźnik, który pomaga sprawdzić każdą kampanię marketingową. Przy współpracy ze specjalistami może być bardzo dokładnie wyznaczony, co jest dodatkowym plusem.
Czy wskaźnik zwrotu jest zawsze dokładny?
Mimo że wskaźnik ROI pozwala dość dokładnie analizować kampanie marketingowe to nie zawsze jest optymalnym wyborem. Obliczenie ROI sprawdza się głównie przy kampaniach mających na celu szybkie przekonanie potencjalnego klienta. Skuteczność kampanii opierających się o content marketing lub pozycjonowanie zdecydowanie trudniej zmierzyć. Z uwagi na osiąganie długofalowych korzyści ciężej zdefiniować ilu faktycznie klientów udało się w ten sposób pozyskać. Warto mieć to na uwadze przy podejmowaniu decyzji o tym, aby rozpocząć wyznaczanie wskaźnika i wykorzystywanie go do dalszych analiz podejmowanych działań.